donderdag 31 december 2015

Oliebollen en rookmannetjes

Nou weet ik wel dat ik in de zoveelste ben die het zegt, maar toch, wauw, wat gaat de tijd toch snel!!! Eigenlijk heb ik het gevoel dat het nog maar zo kort geleden is dat we op vakantie waren, en nu is het alweer oudjaar! Het lijkt wel of het steeds sneller gaat als je (een beetje ;)) ouder wordt!
 
Vandaag heb ik oliebollen gebakken. Niet volgens mijn beproefde (en gestolen) recept, maar met een gewoon pak van Koopmans. Ik ben zelf niet zo'n heel erge liefhebber, zeker koud vind ik er maar weinig aan, maar Daam is een echte oliebollenfan. We hebben zelfs wel eens een pak bewaard om in juli oliebollen te kunnen bakken! Maar nu ik steeds meer zelf bak heb ik geen pak meer nodig, alleen was ik natuurlijk vergeten dat door te geven aan Daam. Zo stond er twee weken geleden dus al een pak op het aanrecht, want, tja, straks zijn ze vlak voor Oudjaar ineens op... Ik heb er nog maar een pak aan toegevoegd en aangevuld met gewelde rozijnen en krenten en ministukjes appel heb ik er oliebollen van gebakken.
 
 


Ja, inderdaad, er zijn ook bollen zonder rozijnen en zo, want Bente vindt dat maar niks. Zij houdt het meest van een 'kale' oliebol, met veel poedersuiker natuurlijk!
 
Heb je nou zelf nog nooit oliebollen gebakken omdat je bang bent voor de geur in huis? Dan heb ik nog wel een tip. Allereerst bak ik altijd in de frituurpan, dus niet in een open pan met olie. Veel te gevaarlijk en een frituurpan walmt minder. Die pan staat dan onder de afzuigkap. De geur die dan toch nog in huis komt, die verdrijf ik met onze rookmannetjes.
 
 

 
Rookmannetjes zijn eigenlijk Duitse handwerkproducten uit het Harsgebergte. Ik zag ze voor het eerst bij mijn broer en schoonzus, die in Duitsland wonen. We hebben er twee, één gekregen en één zelf gekocht op de Duitse Kerstmarkt. Binnenin zit een ruimte voor een wierookkegeltje, die verkrijgbaar zijn in heel veel verschillende geuren. Als je het kegeltje aansteekt, gaat het roken en komt er dus rook uit de mond van de leraar en uit de oven van de bakker. Je vieze gourmet of oliebollen geur verdwijnt ermee en het staat zo gezellig!
 
Rest mij nog iedereen een heel gezellig oud en nieuw te wensen! Gelukkig nieuwjaar!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten