maandag 4 januari 2016

Lekkers met Kerst!

Natuurlijk hebben we in de Kerstvakantie veel lekkere dingen gemaakt en opgegeten. Vandaag een kleine foto update van onze baksels!

Voor bij het ontbijt, de bruine bolletjes boom! Gewoon het recept dat ik altijd voor bolletjes gebruik, maar dan bakken terwijl ze in de vorm van een kerstboom liggen. Kan ook met een pak broodmix, nog makkelijker!

 
Voor deze tulband gebruikte ik het recept van Holtkamp, maar dan een beetje aangepast, van deze site. Hij zag er geweldig uit toen hij uit de oven kwam, maar zakte tijdens het afkoelen wel wat in helaas. Hij was wel heel lekker luchtig, en bleef ook lang goed smaken. Ik vraag me wel af waarom zo'n tulband niet op een rooster moet afkoelen, maar op een besuikerd bord... Daardoor kreeg hij helaas een kleffe onderkant.

 
We maakten meringues, en gaven ze een superkleurtje door met voedingskleurstof strepen aan de binnenkant van de spuitzak te verven. Ze waren heel lekker, maar als ze ook maar drie minuten buiten de tupperware bak lagen werden ze al plakkerig! Hoge luchtvochtigheid?
 
 
Voor de diverse kerstdiners en ontbijten op school maakten we slagroomsoesjes met chocola en kaneelbroodjes van de site van Levine. Altijd lekker!

 
Wel balen dat het zo snel donker is. De foto's worden dan zo lelijk...
 
Afbreekbrood uit mijn favoriete broodbakboek. Allemaal kleine bolletjes in een bakblik, ziet er zo gezellig uit!

 
En tot slot een tarte Tatin. Daarvoor moet je eigenlijk in dezelfde vorm suiker karamelliseren als die je later in de oven zet, maar zo'n pan heb ik niet. We moesten dus eerst karamel maken, en dat is altijd goed voor minstens een keer mislukken en een pan die je schoon moet bikken... Gelukkig is het wel gelukt, hij was heerlijk met een bolletje ijs! Het recept kwam van Chickslovefood, een heerlijke site als je van eten en koken houdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten