dinsdag 12 januari 2016

Handlettering

Ik kan me herinneren dat ik, toen ik een jaar of 14 was, een kalligrafeerset kreeg van Sinterklaas. Ik vond zulke letters altijd zo mooi en wilde dat ook zelf kunnen. In die set zaten twee pennen, een blokje om te oefenen, een boekje met twee handschriften en een heleboel kleuren inkt. Ik heb er altijd veel mee geschreven, gewoon voor de lol, maar ook voor kerstkaarten, zelfgemaakte kalenderblokjes en diploma's voor mijn stageklas.
De nieuwe handlettertrend kon dan ook niet aan mij voorbij gaan. Steeds vaker zag ik kaarten en quotes met prachtige letters. Dat wilde ik ook kunnen! Op het Seinfestijn in Haarlem, eind september,  was er een miniworkshop door Studio Suikerzoet.
Er werd wat verteld over lettervormen en de techniek en we maakten een klein labelkaartje. Ik maakte die met tekst, Daam maakte dat schattige randje!
 
 
Natuurlijk kocht ik meteen een paar speciale Micronpennen in verschillende diktes, want ja, je moet natuurlijk wel het goede materiaal hebben, haha! Die pennen zijn overigens wel een aanrader. Omdat je de letters en vormgeving eerst met potlood tekent en dan pas met pen overtrekt, moet je wel pennen hebben die niet vlekken als je gumt. Deze pennen doen het perfect!
 
Na deze miniworkshop was ik verkocht. Ik oefende in een blokje, maakte kaarten voor elke gelegenheid die ik kon bedenken en tekende letters op de agenda en andere belangrijke vergaderpapieren. Hieronder een overzichtje van een aantal kaartjes.
 
 
Dit kaartje was voor Stephan, een vriend die veel van kaas houdt.

 
De volgende twee kaartjes maakte ik omdat er iemand overleden was. Wel lastig, omdat ik quotes vaak nogal 'bleh' vind, of afgezaagd. Maar om iets te letteren, heb je wel tekst nodig natuurlijk.
 
 



 
Een envelop beschrijven is ook een leuke manier om een beetje te oefenen met letters maken.

 
Onderstaande kaart maakte ik voor een collega van Daam die met pensioen ging. Ze kreeg van haar collega-vakleerkrachten een gymschoen aan een kettinkje.
 
 
En deze was voor Daams verjaardag. Ik zag deze tekst in het Engels, maar ik heb hem naar het Nederlands vertaald en omgerekend. In het Engels ben je namelijk nog maar 14!!!
 
 
De foto's zijn niet al te best, 's avonds is het al snel donker, en lamplicht is niet ideaal, maar ik doe mijn best om betere (daglicht) foto's te maken. Ik letter voorlopig nog even door, want ik heb nog heel veel ideetjes, die ik zeker ook ga laten zien op mijn blog.
 
Oja, in mijn blogstatistieken zie ik dat er best veel bezoekers mijn blog lezen. Ik probeer elke maandag of dinsdag iets online te zetten met een Facebooklinkje, maar als je geen bericht wil missen, kun je me ook volgen. Hiernaast aan de rechterkant zie je hoe. Ik zou het leuk vinden!
 
 
 
 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten