dinsdag 22 maart 2016

Chickies





Van koekjes bakken word ik al heel blij, maar koekjes versieren vind ik nog leuker! Deze lieve paaschickies zijn vrij simpel om te maken, maar het effect is wel heel schattig. Ik doe ze in een cellofaanzakje en geef ze cadeau. Aan collega's, buurmeisjes, juffen, elke keer weer anderen. Zo heb ik plezier van het maken, en anderen van het krijgen en eten. Want hoewel ze er superzoet uitzien, en ook wel zo smaken, verrast de smaak me toch altijd weer!

Maar hoe versier je nou zo'n koekje met icing? Allereerst moet je deeg maken dat niet uitloopt in de oven. Het recept is niet ingewikkeld.

Je hebt nodig (voor ongeveer 30 gemiddelde koekjes):

  • 250 gram roomboter (kamertemperatuur)
  • 450 gram bloem (ik gebruik de helft gewone bloem en de helft Zeeuws bloem, waardoor je nog brossere koekjes krijgt)
  • 150 gram suiker of voor fijnere koekjes poedersuiker
  • 1 ei
  • 1 theelepel smaak (bv vanille-extract, speculaaskruiden, citroenrasp)
  • snufje zout
Voor de icing:

  • 750 gram poedersuiker, gezeefd
  • 4 eetlepels eiwitpoeder
  • eetlepel citroensap, of wat wijnsteenzuur (kleine theelepel)
  • water

 Ik maak het deeg in een staande mixer, maar het kan ook gewoon met de hand. Meng de boter, suiker, zout en smaakstof met de mixer op de laagste stand tot een romig mengsel. Er hoeft geen lucht in geklopt te worden! Zeef het bloem boven de kom, voeg het ei toe en kneed alles tot een lekker soepel deeg. Maak er een platte plak van en laat minstens een uur rusten in de koelkast.

Rol daarna het deeg uit. Ik doe dat tussen twee latjes van de bouwmarkt, dan is het deeg overal even dik (ongeveer 0,5 cm). Het aanrecht bestuif ik met bloem en tijdens het uitrollen leg ik huishoud folie tussen het deeg en de roller tegen het plakken. De deegplak tussendoor een keer optillen en wat extra bloem eronder strooien helpt goed tegen het plakken. Steek nu de koekjes uit en leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier.



Bak de koekjes ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 160 °. Ik heb een heteluchtoven en bak de koekjes liever op 150 °. Soms moeten ze dan iets langer. Laat de koekjes 10 minuten liggen op de bakplaat om stevig te worden. Daarna mogen ze op een rooster om af te koelen.


Voor de icing heb je echt een staande mixer nodig. Heb je deze niet, dan kun je ook kant en klare icing kopen, bv deze . Doe alle ingrediĆ«nten, behalve het water, in de kom van je mixer en laat hem op de laagste stand draaien. Voeg het water met kleine scheutjes toe totdat het de dikte heeft van roomijs. Laat draaien tot het glanzend en wit is. Als je de menghaak eruit haalt, moet de icing pieken vormen die niet omvallen. Deze stevige icing ga je verdunnen tot een vloeibare icing, door steeds wat water toe te voegen tot het zo dun is dat een sliertje na ongeveer 15 tellen verdwijnt in het oppervlakte. Ik doe dat in een glazen bakje met een spateltje. 


Gebruik zoveel je nodig denkt te hebben, de rest van de stevige icing kun je invriezen voor een volgende keer. Kleur twee derde geel en laat een derde wit. Vul een spuitzak met de gele en een met de witte icing. 


Ik gebruik een maatbeker om de spuitzak in te zetten tijdens het vullen. Dat paarse dingetje is een elastiekje om de zak af te sluiten. Ik gebruik wegwerp spuitzakken en spuitmondje 3.
 

Nu kan het leuke werk beginnen. Spuit eerst de lijntjes van het koekje en vul het daarna meteen op met dezelfde icing. Als de icing niet lekker uitvloeit kun je een beetje helpen met een cocktailprikker. Maak meteen daarna witte stippen in de gele icing door druppels wit erin te spuiten. Ze vloeien vanzelf uit tot stippen. Spuit pootjes en snavel of andere details als de koekjes al wat gedroogd zijn.


Laat de koekjes minstens een nacht drogen. De volgende dag kun je de koekjes weer krokant en lekker knapperig maken door ze nog 50 minuten in een oven van 50 ° te zetten, gewoon weer op de bakplaat met bakpapier. Laat ze daarna afkoelen en doe ze in een luchtdichte trommel of zakje. De koekjes blijven dan minstens twee weken lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten