dinsdag 2 februari 2016

Boterhartjes

Nu Valentijnsdag in aantocht is, zijn hartjes extra populair. Deze hartjeskoekjes maakte ik met hetzelfde recept, maar dan in twee variaties. Ze zijn niet ingewikkeld om te maken en smaken echt heel lekker.



Het recept komt uit mijn nieuwe favoriete boek Bakbijbel van Rutger van den Broek. Wat een superboek is dat! Alles wat je ooit zou willen bakken staat erin. De recepten zijn ook precies beschreven zoals ik het graag zie. Vaak zijn in bakboeken die door professionals geschreven zijn de beschrijvingen redelijk summier. Bij de Bakbijbel kun je merken dat Rutger een echte thuisbakker is en weet wat voor info je nodig hebt om het recept zeker te laten slagen. Genoeg gekletst; hier komt het recept:

 Je hebt nodig:
  •  250 g bloem
  • half ei
  • kwart tl zout
  • 185 g boter (echte roomboter, altijd!!!)
  • 125 g witte basterdsuiker
  • geraspte schil van halve citroen
  •  
Zorg dat de boter op kamertemperatuur is.

Doe alle ingrediënten bij elkaar in een kom of op je aanrecht
en kneed ze tot je een lekker deeg hebt. Verpak het deeg in
plastic folie en leg het voor minimaal een uur in de koelkast.






Verwarm eerst de oven voor. Hij moet op 175 °C, behalve als je een heteluchtoven hebt. Die moet je vaak 15 °C lager zetten. Rol het deeg uit op je aanrecht. Dit gaat het beste met een beetje bloem eronder, en eventueel een stuk plastic folie aan de bovenkant tegen het plakken aan de roller. Zorg dat het ongeveer 5 mm dik is en steek er koekjes uit.


Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Je ziet op de foto geen bakpapier, omdat ik een soort siliconen bakpapier heb dat herbruikbaar is. Ooit bij de Aldi gekocht, echt heel handig!
Bestrijk de koekjes met losgeklopt ei (dat is dus een extra ei, of de resterende helft van het eerste)

Zoals je ziet heb ik de helft maar bestreken, omdat ik twee versies van het koekje wil maken. Zet ze 15 a 20 minuten in de oven, liefst in het midden. Blijf goed kijken naar de randjes. Als die een beetje lekker bruin zijn mogen ze eruit. Alle koekjes zijn nog zacht als ze uit de oven komen. Dat hoort! Laat ze 10 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze daarna op een rooster om helemaal af te koelen.


Zo komen ze uit de oven. De met ei bestreken koekjes hebben zo'n grappig glimmend laagje. Een amandel erop zou ook mooi staan, maar ja, dat zie ik nu pas. De andere helft van de koekjes heb ik voor de helft in de gesmolten chocola gedoopt. Ook heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten