dinsdag 3 mei 2016

Gezond(er)e muffins

Muffins zijn geweldig lekkere tussendoortjes! Ze zijn een stuk gezonder (lees: met minder calorieën) dan cupcakes, maar bevatten nog steeds veel suiker en meel. Deze muffins zijn nog een tikje gezonder dan de gewone, want ik gebruikte volkorenmeel en wortel. Voor de allergezondste versie kun je de suiker nog vervangen voor kokospalmsuiker of id, maar voor mij was dit wel gezond genoeg ;)




Je hebt nodig, voor ongeveer 12 muffins:

  • 2 rijpe bananen, geprakt
  • 150 gram geraspte wortel
  • 100 gram grof gehakte pecannoten (liefst ongezouten)
  • 2 eieren
  • 150 gram rietsuiker
  • 150 gram volkoren meel
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 el kaneel




Het beste kun je de muffins maken in een muffinvorm met papieren cupcakevormpjes erin. Zonder wordt een zooitje, heb ik proefondervindelijk bewezen!

Verwarm nu eerst de oven voor op 180 ° C.

Klop de eieren, suiker en een snufje zout in een kom en klop luchtig met een mixer. Dit duurt ongeveer 3 minuten.
Zo ziet het natte deel eruit. 


Voeg meel, bakpoeder en kaneel toe en spatel dat door het mengsel. Meng daarna de banaan, wortel en gehakte noten erdoor heen. 



Ziet er nog niet heel lekker uit, maar dat komt goed!

Verdeel het beslag over de vormpjes. Ik doe dit meestal met een ijsbolletjestang, die hoeveelheid is precies goed. Bak de muffins ongeveer 20 minuten in de oven. Controleer de gaarheid met een prikker. Prikker erin, tot 5 tellen, prikker eruit. Als de prikker er droog uitkomt is de muffin gaar. Anders nog een paar extra minuten in de oven. Liefst zo vers mogelijk eten, maar je kunt de muffins ongeveer twee dagen in een dichte trommel bewaren, buiten de koelkast.


Ik vind het leuk om te horen als je de muffins hebt gemaakt!


1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit.Zal mijn kinderen maar weer eens aan het werk zetten.;-)

    BeantwoordenVerwijderen