woensdag 27 juli 2016

Een snufje Frankrijk

Als ik aan onze vorige vakantie in Frankrijk denk, denk ik vooral aan al die lekkere dingen bij de patisserie. De gewone boulangerie kan ook altijd op een extra bezoekje van me rekenen, maar bij een patisserie moet ik altijd naar binnen om naar het aanbod te kijken. Eigenlijk raakte ik toen geïnspireerd om minder marsepeinen taarten te maken en meer 'echte' taarten en gebakjes. Al die prachtige macarons, eclairs, madeleines (hier thuis uitgesproken met dichtgeknepen neus omdat het dan zo lekker Frans klinkt), tarte au citron, crème brûlée en de prachtige tartelettes in allerlei variaties, ik wilde ze zelf leren maken. Nou heb ik het afgelopen schooljaar met behulp van Rutgers Bakbijbel een flink aantal van deze heerlijkheden zelfgemaakt en daar wil ik het komende jaar zeker nog mee doorgaan. Een impressie van de inmiddels gelukte patisserie!

Citroentartelettes, met meringue. Jammer dat ik nog geen gasbrandertje heb om het schuim mooi te kleuren. De oven deed niet helemaal wat ik wilde...

Meringues, opgeleukt met kleurstof. Man, wat moeten die dingen lang in de oven!!!

Dit zijn chocoladefinanciers. Eenhapscakejes, maar zo lekker dat het natuurlijk niet bij eentje blijft.


Tarte au chocolat.

De befaamde macarons. Hier was ik echt zo trots op. Gevuld met gezouten karamelcrème.

Madeleines, heerlijke kleine cakejes met amandelsmaak.

Deze vakantie gaan we naar Slovenië en Oostenrijk. Ben benieuwd wat voor heerlijks we daar allemaal gaan tegenkomen. Als ik eraan denk, zal ik foto's maken. Mocht je een van bovenstaande dingen zelf willen bakken, laat het me weten. Ik vind het leuk ze nog eens te maken, met stap voor stap foto's en het recept.

2 opmerkingen:

  1. Ik mis de éclairs :(. Wanneer ga je die maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weer een extra reden om naar frankrijk op vakantie te gaan;)

    BeantwoordenVerwijderen